Aansluiten Drinkwater

  •  Aanpassen havenverordening

Uw haven/gemeente neemt in de havenverordening de mogelijkheid van gebruik van drinkwater op basis van het Schip ENI nr. of Registratie nr. als betaalwijze op. Hierdoor is het gebruik van drinkwater binnen uw gemeente toegestaan. In principe is hiervoor een raadsbesluit nodig. In sommige havens/gemeenten loopt dat via het college van B&W.

  • Contract afsluiten met de STIW.

Uw haven/gemeente sluit een aansluitovereenkomst af met de STIW

  • Drinkwaterplaatsen en -tarieven aanleveren bij de STIW

De handleiding ‘Aanlevering drinkwaterdata’ vertelt u op welke manier u een kaart van de drinkwaterplaatsen en -kasten kan aanleveren. Met een webapplicatie kunt u de drinkwaterregeling (tarieven, liters e.d.) registreren bij de STIW. Voor uitleg is de handleiding ‘Gebruikershandleiding beheerapplicatie’ beschikbaar.

  • Handhaving aansluiten op backoffice van de STIW

U laat de software van de handhavingsapparatuur aanpassen. De havenmeesters kunnen daarmee via een beveiligde verbinding gegevens opvragen uit de backoffice van STIW. 

  • Langs de kades c.q. steigers geeft u aan op welke plekken drinkwater beschikbaar is.
  • U informeert natuurlijk uw medewerkers en uw scheepvaartgebruikers over ( het invoeren van) gebruik drinkwaterkasten.

Relatief lage kosten

Gebruik van drinkwaterkasten via het koppelvlak van de STIW is een relatief goedkope oplossing. Wat zijn de belangrijkste kosten waarmee u rekening moet houden:

Kosten STIW

Aan de STIW betaalt u een bedrag per gereguleerde drinkwaterkast die in het koppelvlak van de STIW wordt opgenomen.

Software-aanpassing

Met uw leverancier maakt u afspraken over het aanpassen van de software van de handhavingsapparatuur.

Aanpassen kade- (steiger-) gebied

Op de kaden c.q. steigers geeft u (bijvoorbeeld met stickers) aan waar drinkwater mogelijk is en wat het nummer is van de drinkwaterkast.

In- en externe communicatie

U informeert uw medewerkers en uw havengebruikers.